Va fi afectată muncă umană de viitoarele soluții bazate pe Inteligența Artificială și Machine Learning?

Va fi afectată muncă umană de viitoarele soluții bazate pe Inteligența Artificială și Machine Learning?

Descoperă în ce mod va evolua munca umană după implementarea viitoarelor soluții bazate pe Inteligența Artificială și Machine Learning.

Astăzi este atât de simplu să deții o locuință inteligentă, în care dispozitivele sunt interconectate și schimbă informații spre beneficiul utilizatorilor. Oamenii se distrează online, jucând pacanele online, esports, jocuri video cu premii sau își aleg conținutul video pe care să îl vizioneze în weekend. Toate acestea se datorează tehnologiilor bazate pe inteligența artificială (AI) și Machine Learning (ML), care au inovat și continuă să transforme atât viața de zi de zi a oamenilor, cât și piața muncii.

În condițiile în care digitalizarea (peste 4,8 miliarde de oameni sunt conectați la internet în 2021) se evidențiază prin aspectele sale pozitive, se naște și o întrebare la care ne propunem să răspundem în cele ce urmează: va fi afectată munca umană de viitoarele soluții bazate pe AI și ML?

AI și ML versus om pe piața muncii

Inteligența artificială și machine learning contribuie la progresul omenirii prin dezvoltarea unor soluții care ne facilitează o existență mai bună. De exemplu, între 20% și 30% dintre tinerii din Europa și SUA muncesc în mod independent grație platformelor digitale și își câștigă existența datorită acestor tehnologii. Mai mult decât atât, AI a contribuit la apariția unor slujbe care nu existau în urmă cu 25 de ani sau la transformarea altora; 65% dintre cei din generațiile actuale vor avea locuri de muncă inexistente în acest moment.

Un exemplu în acest sens sunt crupierii din cazinourilor terestre care acum pot să lucreze pe platforme digitale de tipul casino online ro în calitate de dealeri umani pentru secțiunile de live casino. Iar exemplele pot continua – programul Internet Saathi (Prietenii Internetului) este un produs conceput de Google în parteneriat cu colaboratori din India ce are în vedere sprijinirea alfabetizării în mediul rural, în rândul femeilor.

Imediat ce acestea au absolvit cursurile acestui program vor deveni distribuitori locali ce vor furniza servicii și produse de telecomunicații și internet. Automatizarea a contribuit și la creșterea cererii de slujbe umane, așa cum s-a întâmplat în momentul lansării ATM-urilor și scanerelor digitale din industria de retail. Implementarea tehnologiilor inteligente și a digitalizării ajută la selectarea celor mai bine pregătiți candidați pentru anumite locuri de muncă.

Prin urmare, candidații care dispun de abilități superioare sunt favorizați pentru a-și găsi un loc de muncă raportat la nivelul lor de pregătire. În domeniile de activitate care presupun efectuarea unor activități fizice solicitante (precum asistența medicală și domeniul construcțiilor), AI și ML ajută prin oferirea de suport pentru eliminarea surplusului de efort și prin identificarea celor mai bune modalități de reducere a timpului de lucru.

Influențează Inteligența Artificială și Machine Learning în mod negativ existența umană?

Există câteva aspecte care îi determină pe oameni să se teamă de creșterea importanței acestor tehnologii inovative asupra existenței umane. Printre acestea se numără:

  • Potențialele prejudecăți “integrate” în AI – algoritmii sunt creați de oameni, iar aceștia pot introduce în mod involuntar sau voluntar, ceea ce va duce la o evoluție părtinitoare. Un exemplu în acest sens este chatbot Twitter al brandului Microsoft care a ajuns să facă remarci de natură rasistă.
  • Anumite slujbe vor dispărea ca urmare a implementării noilor soluții tehnologice – printre domeniile expuse se numără transporturile, producția diverselor bunuri de larg consum, serviciile de asistență medicală, educația, jurnalismul și serviciile de suport clienți. Se preconizează o dispariție a anumitor sectoare de activitate dintre cele menționate într-o perioadă de 10-15 ani.
  • Reglementarea modului în care este permisă folosirea datelor personale ale oamenilor și angajaților la nivel global – în timp ce în Europa politica GDPR protejează modul în care tehnologia AI poate influența manipularea datelor angajaților, în SUA și China, situația nu este atât de bine reglementată, AI-ul accesând în mod liberal astfel de informații.

Mai mult decât atât, hacking-ul, spionajul și terorismul AI sunt niște realități recente care pun în pericol oamenii în general. Favorizați de evoluția fulminantă a inteligenței artificiale și de capacitatea mașinilor de a învăța și de a se adapta în timp real, infractorii cibernetici pot să acționeze mult mai eficient și cu rezultate cu un impact nefavorabil asupra oamenilor și slujbelor acestora.

Ar trebui oamenii să se teamă că la locurile lor de muncă vor fi înlocuiți de dispozitive inteligente și care au capacitatea de a învăța mai rapid și de a munci mai eficient? Cazul Amazon, în care peste 100000 de roboți se ocupă de preluarea, sortarea și împachetarea produselor distribuite de acest brand alături de oameni este un exemplu care indică posibilitățile din viitor pe piața muncii.

Fie va există o cooperare între aceștia, fie dispozitivele inteligente vor prelua în întregime controlul. Oricare ar fi opțiunea aleasă, un lucru este cert: oamenii vor trebuie să învețe să se autodepășească și să evolueze la rândul lor.

agentie SEO & promovare eficienta online